Thursday 26 November 2015

PAKAIAN TRADISIONAL MASYARAKAT MELAYU BAJU KURUNG

Pakaian orang Melayu kini lahir daripada pertumbuhan dan perkembangan pakaian orang dahulukala melalui proses ubah ansur. Proses ini bukan sahaja berlaku akibat peradaban awal masyarakat ditempat itu sendiri, malahan yang lebih penting akibat daripada pengaruh daripada pedangan China ,India, Arab, dan Eropah. Unsur-unsur tamadun dari timur dan barat ini diolah dan digabungkan menjadi satu budaya yang beraneka rupa serta indah dan unik. Pakaian wanita yang masih popular hingga kini antaranya ialah baju kurung.

Baju kurung lazimnya diketahui sebagai sejenis baju longgar yang labuh, kadangkala hingga ke lutut dan dipadankan dengan kain panjang yang berlipat tepi. Ianya meliputi seluruh tubuh, memperlihatkan wajah dan tangan sahaja. Ia juga dilihat sebagai mematuhi peraturan berpakaian Islam. Baju kurung juga boleh digandingkan dengan kain tradisional seperti songket atau batik. Kebiasaannya pakaian ini digunakan dengan kain selendang atau tudung kepala.




Cara ini menepati konsep pakaian cara melayu setelah kedatangan Islam, sehinggalah istilah ‘baju kurung’ diertikan sebagai baju yang selesa dan longgar, labuh atau panjang. Walaupun mempunyai pelbagai nama namun baju kurung telah menampilkan ciri-ciri yang tersendiri. Baju kurung juga sesuai untuk dipakai dalam majlis-majlis formal atau urusan rasmi. Baju kurung juga terbahagi kepada beberapa jenis. Antaranya ialah kurung Riau, kurung Pahang, kurung Teluk Belanga dan kurung moden.

No comments:

Post a Comment